Skip to content

Vintersykling

Tipsene til sykkelglede hele vinteren

Vi er født komfortdyr, og den varme bilen eller bussen blir forlokkende fremfor å sette seg på setet å få vinteren tett på kroppen. All den tiden du sparer og energien du får når du sykler, blir lett å glemme. I byene gir pendling på sykkel vinterstid faktisk større tidsbesparelse. Flere velger kollektivt selv om forsinkelsene er hyppigere. I tillegg opplever man ofte at man ikke får plass, og må vente flere avganger før man kommer seg hjem stående som sil i tønne…
De fleste kommuner gjør en god jobb med å brøyte sykkelveier, og vinteren byr på et fantastisk lys. Spesielt i det nattemørket erstattes av gryende dag eller det går mot kveld.
Her følger noen enkle tips som gjør vintersykling til en herlig opplevelse:

Har du en sykkel som egner seg?

Svaret er sannsynligvis ja. De aller fleste sykler blir til vintersykkel ganske enkelt ved å bytte til piggdekk. Noen kjøper inn egen sykkel til vinterbruk, eller bruker den gamle sykkelen når de har kjøpt ny, for å spare godsykkelen for salt og vintersmuss. Valg av sykkel handler mye om hvor langt og ofte du sykler, veiforhold hva du bruker sykkelen til og hvor trygg du er på sykkelen.

Sykkelen for vinterbruk bør ha

  • Piggdekk
    Lykt foran og bak (pålagt i mørket)
    Gode skjermer
    Rikelig med olje på kjede og resten av drivverket
    Lykt foran og bak er påbudt!
    Reflekser gjør deg synlig i den mørke tiden

Sykkeltype

De aller fleste typer egner seg likevel godt som vintersykkel hvis de er utstyrt med piggdekk og det ikke er for mye snø. Du bør være oppmerksom på:

  • Rett styre gir bedre kontroll enn racerstyre.
    Velg dekk med litt ekstra volum.

Med større volum på dekkene kan du bruke litt mindre lufttrykk, som gjør at du får større kontaktflate med underlaget og at det sporer mindre dersom du kommer til partier der det ligger snø eller slaps.
Gravel/ blandeveissykkel (kraftigere versjon av landeveissykkel med bukkestyre og litt slakere vinkler som gjør den mer stabil og komfortabel) fungerer greit for de som føler seg trygg med bukkestyre. Sjekk først om sykkelen har plass til piggdekk og at de ikke kommer i konflikt med skjermene. Racersykkel har som regel ikke plass til piggdekk, og anbefales ikke dersom det ikke er bare og tørre veier.

Størrelse på hjul

  • Store hjul gir bedre kontaktflate og føles tryggere for de fleste!

Hovedtyngden av nye sykler er i dag 28 tommer (hybrid og gravel) eller 29 tommer (terrengsykkel). Terrengsykkel med 26 tommer hjul fungerer fint, men gir ikke samme kontroll som de store hjulene på det vanskeligste føret. Det er dog vanligere å ha en gammel 26 tommer i garasjen som det er greit å slite helt ut. Med kraftige piggdekk og mindre luft blir komforten bedre.

Hva du ønsker å bruke sykkelen til og dine sykkelferdigheter er førende for hva slags sykkel du optimalt velger, men som sagt fungerer de fleste sykkelvarianter helt fint også på vinteren.

Piggdekk

  • Jo flere pigger, dess bedre grep på is.
    Stort volum gir bedre kontroll.
    Pass på at du får plass i ramme og under skjermer.
    Gode dekk er oppskriften på høy sikkerhet – de er verd investeringen.
    Piggdekk må kjøres inn, helst på asfaltdekke (anbefalt minimum 50 km).

Skift til piggdekk når første frostnatt nærmer seg. Hvis sykkelen står kaldt lagret, er det en fordel å ta hjul og dekk inn i romtemperatur når de skal skiftes. Mange vinterdekk er trange å skifte, og blir enda trangere dersom det er kaldt. Varmere dekk er mer medgjørlig, og varme fingre jobber bedre. Generelt gir mange pigger bedre feste. For markasykling og sykling på vinterveier med snøunderlag anbefaler vi flest mulig pigger for størst sikkerhet – gjerne ca 300 pigger på en terrengsykkel. Dekk med mange pigger blir samtidig tyngre og gir større motstand, så det blir en vurdering hver enkelt må ta. Husk samtidig at treningseffekten blir større med en litt tyngre sykkel ;-). For deg som sykler el-sykkel er dekkvekt mindre viktig.

En investering i gode dekk som gir større sikkerhet er verdt det. De varer mange vintre før de må byttes.
På sykler med smalere dekk og hvis du primært sykler på veier der det sporadisk is og snø er det tilstrekkelig med ca 200 pigger per dekk . De sitter normalt godt på isen, men som ellers gjelder det å avpasse fart etter forholdene. Noen velger å sykle hele eller deler av vinteren uten piggdekk, men det frarådes dersom det er fare for å treffe på is på turen. Sykkeldekk uten pigger på is-underlag med et lite snødryss på toppen, er vanskelig å se og nesten umulig å komme over uten å gå i bakken dersom man ikke har ekstremt god kontroll på sykkelen.
Piggdekk finnes også til barnesykkel, barnetilhengere og sammenleggbare sykler, i 20 og 24 tommer.

Vintersykling med el-sykkel

  • El-sykkel er perfekt for vintersykling.
    Motoren gjør at man får et jevnere tråkk => sykkelen blir stabil og du unngår å spinne.
    Batteriet bør lades under tørre forhold og romtemperatur.
    Smør batterifett eller vaselin på kontakt/batteripoler.

Med elsykkel blir forskjellen mellom sommer og vintersykling mindre enn med vanlig sykkel. Det skyldes at motorbistanden gir et jevnt tråkk. Man unngår å reise seg i bratte bakker – noe som lett fører til at man spinner på glatt føre. Med hjelpemotor betyr heller ikke økt vekt på dekk så mye. Husk samtidig at rekkevidden blir mindre i kulde og med økte motstand, så du må påregne hyppigere landing. Lading av batteriet bør foregå inne der det er tørt og varmt. Å lade i kalde eller fuktige omgivelser frarådes. Fukt kan føre til at laderen blir ødelagt – for eksempel i en fuktig garasje. Batteripolene er utsatt for korrodering av salt og fuktighet. Et tipse er å smøre batterifett eller vaselin på polene slik at du hindrer korrosjon og dårlig kontakt.

Vinterbekledning

  • Ull innerst er alltid en vinner.
    Tynn lue, buff eller finlandshette under hjelmen.
    Buff, skjerf eller lignende i halsen.
    Vindtett jakke med lang rygg og høy krage.
    Overtrekks-bukse eller regnbukse med smale ben.
    Varme vindtette/vanntette hansker eller votter.

Vindtett jakke med pustende materiale i ryggen beskytter godt mot kulda, og gir samtidig god lufting. Velg helst en jakke med lang rygg, lange ermer og høy krage. Glidelås opp og ned, er er en fin måte å justere varmen på.
En vinterbukse med smalere ben gjør at du unngår at beina kommer i konflikt med kjedet. En overtrekksbukse med vindavisende front eller regnbukse for unngå sprut dersom veien er våt gjør jobben. Ha gjerne sykkelbukse med padding under hvis du skal langt.
For kortere turer og hverdags-transport fungerer en lett skallbukse og jakke fint utenpå vanlig tøy.
Passe mengde tøy er vanskeligere på vinteren. Det viktigste er å ikke fryse. Men kle deg ikke for varmt heller, spesielt ikke hvis du skal sykle langt. Holder du deg tørr, er det lettere å holde varmen på slutten av turen.
Med en buff, skjerf eller lignende for å hindre at halsen eksponeres direkte av kulden, er det lettere å regulere varmen med glidelåsen i jakka uten at du utsetter halsen for iskald luft.

Bruk vindtette hansker/votter med gode mansjetter. uten gode mansjetter eksponeres håndleddene og gir kalde fingre.
Dersom det er ekstra kaldt gjør klovhansker (to og to fingre i samme rom) at du kan bremse med to fingre, og samtidig ha godt grep på styret. Votter går greit, men styregrepet blir dårligere ved oppbremsing hvis man holder hele hånda på bremsene.
Ullsokker er alltid varmest.

Sko

  • Vintersykkelsko eller skoovertrekk til sykkelsko for sommerbruk
    Varme vintersko eller fotposer på vanlige sko
    Ullsåler hvis skoene har plass
    Trange sko gir kalde føtter
Skoovertrekk er en fordel hvis du bruker sykkelsko og vil holde deg tørr og varm.
Det finnes gode varme sykkelsko for vinterbruk som, selv om de er dyre, kan være verdt investeringen. Men dersom du bruker de samme sykkelskoene på sommer og vinter, kan tynne innersåler med ull og varmefolie fungere bra. Dersom du ikke har plass til andre innersåler, gir varmefolie/ survival blanket (fås på apotek) legges under de originale innersålene god effekt.
Husk at trange sko hindrer blodomløpet og gir kalde føtter. Bruk heller tynnere ullsokker som gjør at du har god plass. Gode skoovertrekk, gjerne med fleecefor, vil ta av for mye av kulden.
Dersom du bruker plattformpedaler og vanlige sko anbefaler vi fotposer som du trekker utenpå vanlige sko. De er enkle å ta av og holder skoene tørre og rene. De finnes noen i ganske lette varianter som tar liten plass og samtidig gjør jobben, og er perfekte i kombinasjon med skalltøy dersom du sykler med vanlig tøy under. Vannavstøtende varme vintersko er også et godt alternativ.
På glatt føre oppstår oftere situasjoner der du må raskt av pedalene for å støtte med foten. Velg plattformpedaler dersom du ikke føler deg trygg på å klikke ut av sykkelpedaler.

Innkjøring av piggdekk

Det anbefales sterkt å kjøre inn nye piggdekk ved å sykle på tørr asfalt i noen mil. I innkjøringsperioden bør du unngå bråbremse eller skrense. Det gjør at piggene fester seg skikkelig til dekket. Uten innkjøring risikerer du å miste pigger, slik at dekket får dårligere grep.

Vedlikehold av sykkelen gjennom vinteren

Vask/skyll sykkelen hyppig.
Spyling med lunkent vann er best, men bøtteskylling fungerer også bra.
Olje kjedet og drivverk hyppig og rikelig med tynn olje.
Bremseklossene slites mer – sjekk og bytt før vintersesongen.
Slitasjen på vinteren er høyere enn på sommeren. Det skyldes hovedsakelig saltet som brukes i vintervedlikeholdet, samt sand, grus og asfaltstøv. Alt dette sliter på drivverk på sykkelen. Det er en fordel om du oppbevare sykkelen innendørs. Hvis du har tilgang til slange, anbefales å spyle sykkelen jevnlig. En bøtte med lunkent vann som helles over drivverket (gir, kassett og krankdrev) fungerer også bra. Bruk gjerne en sykkelflaske for å spyle på de utsatte stedene. Olje kjedet mye og ofte. Bruk en tynn olje, gjerne spray som tåler kulden bedre. Da glir kjedet godt og giringen fungerer bedre og gjør at drivverket varer lengre. Pass på at du ikke får olje på bremseskiver, dersom du har skivebremser, eller felger hvis du har felgbremser. Med en god fettløser vaskes alt griseriet greit av når du tar vårpussen.
Bremseklosser slites mer på vinteren. Vi anbefaler å gå inn i vintersesongen med nye bremseklosser. Da slipper du sannsynligvis å tenke på det før våren er her på ny.
Nyt vinteren på to hjul!

Må du oppgradere utstyret?

Syklistenes Landsforening har gode medlemsfordeler hos Birk Sport. Se her hvis du trenger noe for vinter-sykkelglede!

Medlemsfordeler her